Dat lang niet alle verhalen die Maarten Biesheuvel op zijn Remington tikte in bundels en literaire tijdschriften zijn verschenen, was geen verrassing. Maar dat zich in verspreide Biesheuvel-archieven - van het Literatuurmuseum tot het archief van de psychiatrische inrichting Endegeest - zoveel en zulke uitstekende verhalen op hun ontdekking lagen te wachten, mag gerust een literaire sensatie worden genoemd.
Biesheuvel-verzamelaar Ruud Roodborst en Biesheuvel-biograaf Erik de Bruin haalden de verhalen de afgelopen jaren boven water en maakten voor Austerlitz-Parijs-Alaska een selectie uit hun onvermoede vondsten. Veel van de herontdekte verhalen stammen uit de begintijd van Biesheuvels carrière, de tijd van In de bovenkooi, of zelfs nog daarvoor. Liefhebbers kunnen hun hart ophalen met onmiskenbare Biesheuvel-titels als 'Storm', 'Brilletje', 'De scheepsmus' en 'Een onoplosbaar vraagstuk'.
Austerlitz-Parijs-Alaska presenteert bovendien enkele verhalen die Biesheuvel om onverklaarbare redenen uit zijn Verzameld werk verwijderde, maar die volgens critici toch echt tot zijn hoogtepunten behoren. 'Tgawel' bijvoorbeeld, uit Het nut van de wereld (1975) over de dood van Maartens eigenzinnige vader. Biesheuvel kort voor zijn dood: 'Heel lang heb ik "Tgawel" verschrikkelijk gevonden. Maar nu geloof ik dat dat wel meevalt. Anton Korteweg vindt het mijn mooiste verhaal.
En Korteweg, vriend en oud-directeur van het Letterkundig Museum, heeft gelijk. Bij welke andere Nederlandse schrijver kom je even knotsgekke als aangrijpende zinnen tegen als: 'De krankzinnigheid wordt bij als doorgegeven als een tube Prodent. Ieder van ons in de familie heeft zo zijn eigen borstel, maar het schuim is van gelijke samenstelling.' Lachen en huilen tegelijk, laat dat maar aan Maarten Biesheuvel over.
ISBN 978 94 927 54 55 4
€ 22,50
196 blz.
14 x 22 cm
hardcover
nur 300